Субота, 20.04.2024, 15:28
Вітаю Вас Гість | RSS

Острівська початкова школа

Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 24
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


13:19
Урок мислення серед природи

Урок мислення серед природи


 

Тема

Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі

 

 

 

 

Вчитель Німчук В.В.

1 клас

 

Урок мислення серед природи

Тема. Екскурсія. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі

Мета: дати учням первинне поняття про явища приро­ди, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі; учити знаходити ознаки відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити форму1 вання понять «нежива природа», «жива природа»; учити спостерігати за поведінкою тварин; продовжити форму­вання вміння естетично сприймати природу навколо себе; виховувати дбайливе ставлення до природи.

ХІД ЕКСКУРСІЇ

  1. Організаційний момент

  2. Проведення екскурсії

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча і на при­роді. Подивіться навкруги, яка пишність фарб нас оточує!

  • Я загадаю загадки, а ви, не називаючи відгадок, скажіть, про яку природу в них ідеться.

  • Не звір, а виє. {Вітер)

  • Йшов довгов'язий, та в землю зав'язнув. (Дощ)

  • Без вогню горить. (Сонце)

  • Правильно. У цих загадках згадується нежива природа — вітео дощ, сонце. ^'

  • Підставте свої щічки до сонечка. Що ви відчуваєте?

~ Згадайте, як відчували сонечко влітку? (Сонце світило диже яскраво, тому було спекотно.)

  • Яке положення займало Сонце на небі влітку? (Воно було високе )

  • Як розташоване сьогодні? (Нижче, тому і гріє слабо.)

  • Чи змінилося положення Сонця опівдні?

  • Подивіться на небо. Чому не видно сонця?

3 небокраю, з-за діброви, Вийшли воли чорноброві: Принесли водиці збан, Полили і ліс, і лан.

  • Що це? (Хмари)

  • Чи є на небі хмари?

  • Який вигляд вони мають?

  • Чи дме вітер?

  • Висновок. Які зміни відбуваються в неживій природі восени? (Сонце світить і гріє слабкіше, по небу часто пливуть хмари, посилю­ється вітер, часто йде дощ, стає прохолодніше.)

  • Які осінні роботи здійснюють люди в місті й у селі?

  • У наступних наших спостереженнях ми з'ясуємо, що відбувається з рослинами восени.

  • Як змінилося забарвлення листя на деревах?

  • Чи є квітучі рослини?

 

ЛИСТОПАД

Осінь, осінь, листопад, Жовте листя стелить сад,

За моря в краї далекі Відлетіли вже лелеки.

Хмари небо затягли,

Вітер віє з-за гори,

Ходить осінь листопадом, Жовте листя стелить садом. (А. Житцевич)

Як називається це явище природи?

Яку ознаку листопада підкреслює поет?

Я склала казку про бабине літо: "У холодній осінній росі намочив свій одяг легенький вітерець. Він стрибає на одній нозі, хоче зігрітися. Аж бачу, до його рукава причепилася срібна павутинка бабиного літа. Хотіла прив'язати його ось до цього ясенка, та порвалася срібна ниточка, і вітерець полетів собі далі. Не втримала вітру".

- Молодець! Бачу, що про осінь ви багато знаєте. Порадували

Мене Ви вже звернули увагу на це деревце? Як воно зветься ?

(Ясен) Який він? (Кучерявий, веселий, позолочений).

Його освітило сонячне проміння, і він аж засяяв. А що це за прикраси на ясенкові,ніби на свято прибрався?

(Це вертольотики-метелики. В них знаходиться насіння. Його і сіє ясен, а вітер допомагає, щоб нові дерева виростали).

Чи знаєте ви, які птахи полюбляють це насіння? (Снігурі). Отже, його можна заготовити на зиму птахам. Зверніть увагу на те пишне дерево на пагорбі. (Струнке, золоте, розкішне). Це клен. Мабуть, цієї ночі осінь добре біля нього попрацювала, щоб розфарбувати його так чудово.

А ось зверніть увагу на це дерево. Як воно називається? (Дуб). Як ви дізналися, що це дуб? Які у нього листочки? (З вирізами). Як він змінився? (На дубі теж з'явилося золото). Але дуб найпізніше скидає вбрання. А деякі й цілу зиму сплять у листі, так би мовити не линяють. Тому дуба так і називають: дуб-нелинь.

Я пригадую, раніше в народній пісні співали.

На високій горі Дуб-нелинь стояв, Корінням з Дніпра

Воду набирав.

Прислухайтесь, про що шепочуть його листочки? (Дуб могутній, його листя хоч і посохне, але ще до самої весни тріпотітиме на вітрі).

Живе дуб до 1000 років.

Переходимо до горобини і ялини.

Що це за дерево? (Горобина). Яка вона? Вбралася в червоне намисто, як на свято.

Зарум'янилась красуня — горобина. Це одна з улюблених у народі дерев).

Можливо ви знаєте вірш про горобину.

Хто в червоній хустині

Став у листі між дерев—дубів?

Може дівчинка маленька

Назбирать прийшла грибів?

Ні, не дівчина там стала,

Горобина вироста.

Ту хустину готувала

Щедра осінь золота.

Чи знаєте, скільки років живе горобина (100—200). Вона чарівна і у веснянім білім убранні, й восени, коли заквітчена в яскраво- червоне намисто. Чи змінила осінь горобину? (Дуже, вона стала червона, золота). Яка кора в горобини? (Гладенька, блискуча, темно-сіра). Горобина має густу крону. Ці червоні ягоди, що це? (Плоди). Плоди у горобини — не ягідки, а ніби маленькі яблучка з насінням всередині, яке дуже люблять снігурі. Часто взимку під горобиною на білому снігу можна побачити червоні, розкльовані птахами плоди. Вони дуже багаті вітамінами. Після перших заморозків смачнішають,, стають гіркувато-кислуваті. Де використовують плоди горобини? (Варять варення, готують начинку для цукерок, мармелад, желе, а з сушених плодів виробляють порошок та борошно. Вона також використовується в народній медицині). На земній кулі відомо близько 100 видів горобини. У нас здебільшого поширена горобина звичайна. Горобина — це дерево чи кущ? (Дерево тому, що від кореня відходить один товстий міцний дерев'яний стовбур). А ще які дерева ви тут бачите? Давайте складемо казку про горобину. Де росте горобина? Що зробила осінь? Яка пташка прилетіла до дерева? Які виявилися ягоди? Що ж трапилося потім

Повторення казки учнями.

Загадка про ялинку.

"Усі чисто мужики поскидали сіраки.

Тільки троє мужиків не скидають сіраків".

Чи змінила осінь це дерево? (Ні ще не встигла).

Воно, мабуть, найпізніше жовтіє? (Ні, воно ніколи не жовтіє, ялинка зелена і влітку і взимку). Ялинка у людей користується особливою повагою. Чому? (Під Новий рік прикрашають її красивими іграшками й подарунками).

Яка кора в ялинки? (Темна, майже чорна). Чим вкриті гілки ялинки? (Голочками). Це їхнє листя, тільки дуже вузьке, не схоже на листя берези, дуба, клена та інших. Вузенькі, як голки, листки називаються хвоєю. Дерева з таким листям називають хвойними. Ялинка і сосна — хвойні дерева. Дерева, в яких листки широкі — листяні. Отже горобина—листяне дерево.

Чи скидає ялинка і сосна свої голочки? (Так, скидає). Чи доводилось вам бувати в сосновому лісі? Що ви бачили під ногами? (Хвою). Але ж ми бачимо, що сосна і ялинка влітку зелені. Чи, може, хтось бачив ялинку без голочок? У ялині хвоя зберігається 57 років і опадає не вся зразу, а поступово. А виростає вона весною. Чи бачите ви світло-зелену хвою на кінчиках гілочок? Це молода хвоя, вона м'якенька.

Що ж спільного у дерев? (Вони мають такі органи: корінь, стовбур, листя, квітку, плід). Коріння дерев беруть з грунту воду. А через листя вона випаровується. Чим ширше листя, тим більше води через нього випаровується. Тільки-но похолодає, вбирання води зменшується, а випаровування — теж. Дерево випаровує води більше, ніж одержує. Якщо так триватиме довго, дерево загине від нестачі води. І ось воно починає захищатися, бо хоче жити. Виділяє особливі речовини, які збираються в черешках, утворюючи відділяючий шар (ніби пробку), який не пропускає воду в листок. Листок мертвіє і опадає. А вузенькі голочки — хвоїнки мало випаровують води, і тому листя не відразу осипається, а поступово.

- Підійдемо тихенько до кущика бузку. Я бачу на ньому живі іс­тоти. Хто причаївся серед листочків? (Муха, оса, метелик, павук)

До якої природи належать побачені нами тварини? {Це жива при­рода, вони рухаються, живляться, плетуть павутиння або будують будиночки.)

 

Хто із вас бачив білочку?

Чи змінилося забарвлення хутра у білочки восени? Поясніть чому.

Придивіться до зеленої травички. Хто там стрибає?

Маленький хлопчик у сірій свитинці По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)

Яких ще пташок ми бачимо під час екскурсії?

Чому ми не чуємо соловейка, інших співочих птахів? Куди вони поділися?

З похолоданням птахи переселяються ближче до житла людини, а деякі відлітають у теплі краї.

 

ІII Підсумок уроку

Ось і добігає кінця наша подорож в осінню природу. Скільки різ­них ознак ви побачили в неживій і живій природі!

Коли повертатиметеся зі школи додому або гулятимете із друзями, намагайтеся спостерігати за хмарами, за листям, що падає, за птахами, що відлітають в теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна при­рода. Пильнуйте, діти, як осінь іде, придивляйтесь до її голосу і ходи. Примічайте, як і чим напуває, прикрашає землю, як голубить осіннім сонячним теплим промінням, легеньким вітерцем

 

Переглядів: 1516 | Додав: Gogoy_Julia | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук
Календар
«  Листопад 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz